Kvantitet Vs. Kvalitet

Fotograf Hanne Paludan Kristensen

“Gå aldrig på kompromis med kvaliteten – Den er Jeres varemærke”

Jeg op lever tit at når folk bestiller en fotograf, så lægges der meget vægt på kvantitet fremfor kvalitet.
Nogle kunder har jeg nærmest mistænkt for slet ikke at kunne se forskel på hvad der er god kvalitet og hvad der ikke er, når det kommer til de billeder de bruger til deres -ellers ret vigtige- markedsføring.
Jeg får en fornemmelse af at det bare skal være en lille smule bedre end hvad de selv ville kunne gøre, og så er det “godt nok”.

I stedet vil de hellere have mange billeder.

Den mentalitet har længe floreret hos privatkundeklientellet.
Brudepar for eksempel.
De vil hellere have 200 halvdårlige billeder som Onkel John lige så godt kunne have taget, end de vil have 15 super gode billeder i højeste kvalitet, hvor farver, æstetik, perspektiv og komposition går op i en højere enhed, fordi det er en fagmand (M/K) der har løst opgaven.
Og desuden er de blevet “opdraget” af deal-sites til at de kan få det hele til den halve pris, så nu gider de heller ikke længere betale for at få kvalitet.

Og når man ser på det store billede, så kan jeg et eller andet sted godt forstå at fotografering + 200 billeder til 1.500,- “vinder” over fotografering + 15 billeder til 5.000,-
…Og så alligevel ikke…

For bliver man gladere af at sidde med 200 billeder af tvivlsom kvalitet, hvor de fleste af dem alligevel ligner hinanden til forveksling, fremfor at sidde med 15 gode kvalitetsbilleder som alle er forskellige og med deres farver, vinkler, lys/mørke, dybde og komposition fortæller hver sin lille unikke historie fra dagen?

Og hvad er 5.000,- for et minde man har for livet, og som ingen andre end den udvalgte fotograf kunne have gjort ligedan?

Jeg har af samme årsag i de sidste mange år bevæget mig -langt- væk fra privatkunder og i stedet rettet snuden mod virksomheder.
Virksomheder for hvem kvalitetbevidsthed er i højsædet.

Kvalitet er et varemærke og bidrager i høj til helhedsindtrykket af en virksomhed.
Det er sådanne virksomheder jeg ønsker at arbejde med.
Det er sådanne virksomheder jeg elsker at leverer til.

Det er altid en fotografs fornemmeste opgave at hjælpe sine kunder med at fremstå tjekkede og visuelt “lækre” udad til, så sørg for guds skyld for at booke en fotograf der kan løfte den opgave.
Det behøver ikke at betyde at man ikke skal være prisbevidst, for selvfølgelig skal man det, men man skal samtidig have i baghovedet at hvis man køber for billigt, er sandsynligheden for at det ikke kan betale sig, ret stor.

Hvorfor?
Fordi kvalitet er med til at tiltrække det rigtige kundeklientel!

Hvis man gerne vil tiltrække kunder der ønsker at betale for kvalitet, så er man også nødt til at markedsføre sit produkt visuelt lækkert, så det fremstår som et kvalitetsprodukt der vil skabe værdi i form af mersalg og nye kunder, for kunden!
Ja, det blev måske lidt rodet i formuleringen, men kort sagt handler markedsføring altid om at skabe mersalg og tiltrække nye kunder, gerne de gode kvalitetsbevidste kunder som gerne vil betale ordentligt for et godt produkt, og det gør man bedst ved selv at fremstå som en professionel og kvalitetsbevidst virksomhed.

Jeg kan komme med et tydeligt eksempel fra min egen karriere; Da jeg startede for snart 16 år siden var der masser af arbejde og jeg havde et super godt samarbejde med en anden fotograf hvor vi sendte kunder videre til hinanden hvis vi ikke selv havde plads i kalenderen til at tage kunden ind.
Jeg var helt ny og grøn og en af de store udfordringer var at prissætte.
Jeg lå i den lave ende, jeg var jo helt ny og ville gerne have kunder og jeg var bange for at hvis jeg satte prisen for højt, så ville jeg ikke få nogle kunder.
Også selvom jeg var en dygtig fotograf.

En dag ringer min samarbejdspartner til mig og siger, “Hanne, du er simpelthen nødt til at sætte dine priser op. Jeg kan ikke forsvare at sende mine kunder videre til en fotograf der koster det halve, og omvendt så duer det ikke når du sender dine kunder videre til mig, at de så skal opleve at jeg koster det dobbelte”

Han var en erfaren fotograf og jeg var derfor meget lydhør overfor hvad han havde at sige og jeg kunne jo sagtens se problemstillingen.
Jeg satte mine priser op.
Til det dobbelte.
Fra den ene dag til den anden.
Bum!
Jeg var skrækslagen for at jeg aldrig skulle få en eneste kunde igen.
Men det skete ikke…
Det der i stedet skete var, at jeg fik et helt andet kundeklientel!

Pludselig var det ikke længere de der “discount-kunder” der tror at de kan få alting for 500,-
Pludselig døjede jeg ikke længere med de der kunder hvor man skulle slås for at få en ordentlig betaling for sit arbejde.
Det var kvalitetsbevidste kunder der ønskede en serie billeder som kun jeg ville kunne lave dem.
For de havde selvfølgelig styr på hvad de ønskede og de havde gjort et grundigt researcharbejde for at finde netop den fotograf som havde den stil og kunne lave præcis den type billeder de gik efter
Det var noget af en øjenåbner at opleve den kovending i min forretning, og det bedste af det hele er at mine kunder altid er ovenud glade og tilfredse. Også selvom de ikke har fået 200 billeder til 1.500,- kroner.

Det er selvfølgelig fordi jeg leverer et kvalitetsprodukt.
Det kan jeg fordi jeg sidder med det hver evig eneste dag. Det er ikke en hobby jeg dyrker hver anden måned, det er et håndværk jeg udfører hver dag og jævnligt dygtiggøre mig yderligere i, fordi jeg går op i det med liv og sjæl.

Det er sådan en fotograf du skal booke til din virksomhed når I skal have lavet billeder til jeres hjemmeside eller jeres markedsføring.
En fotograf der kan sit kram.
En fotograf der sætter en ære i at levere et ordentligt produkt.

Når en virksomhed betaler for en fotograf betaler de ikke kun for vedkommendes tid og x-antal billeder, men også for fotografens erfaring, for kvaliteten og ikke mindst for den merværdi billederne skaber for virksomheden.
Bliver billederne brugt rigtigt, så vil de skabe merværdi.

Få jeres fotograf til at hjælpe jer med hvordan.
Benyt jer også af fotografens kreativitet og erfaring til at hjælpe jer med at få skudt de helt rigtige billeder og få brugt dem effektivt.

Billederne brugt i indlægget her er nogle jeg har taget for Robert BOSCH  A/S som hyrede mig til at skyde nogle reklamebilleder til dere foldermateriale. Billederne skulle matche med nogle billeder fra en svensk kampagne, og jeg hjalp selvfølgelig kunden med at udtænke hvordan vi bedst fik disse nye billeder til at matche billederne fra den svenske markedsføring.

De havde oplyst at de skulle bruge omkring 8-10 billeder, men endte med at bestille 45 (!!) fordi de blev så glade for billederne, og jeg modtog efterfølgende en mail om at de var super glade for billederne og at det havde været inspirerende at arbejde med mig.
Wauw! Så flyder mit hjerte nærmest over af glæde og taknemmelighed.

Og se, dét er kvalitet og kvantitet på en og samme tid!
Så det ene udelukker ikke nødvendigvis det andet. 🙂

De rareste hilsner
Hanne Paludan Kristensen, Fotograf

 


Drop a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *